Centrum Szkolenia Kierowców F1: 

prawo jazdy, nauka jazdy - Sosnowiec

, ul. Warszawska 12, tel. (032) 266 70 70

PARKOWANIE


Typy parkowania na egzaminie

Na egzaminie z prawa jazdy egzaminator ma za zadanie sprawdzić umiejętności parkowania osoby egzaminowanej. Mamy trzy rodzaje tego manewru: parkowanie skośne i prostopadłe przodem oraz równoległe tyłem i zostały one wymienione wraz ze wzrostem stopnia trudności…

PARKOWANIE PROSTOPADŁE I SKOŚNE:





Parkowanie skośne i prostopadłe

Parkowanie skośne i prostopadłe może być wykonywane miedzy pojazdami (prostsze, gdyż inne pojazdy są dla nas punktami odniesienia) lub w wyznaczonych stanowiskach (tutaj trzeba się wykazać większą wyobraźnią i wyczuciem). Pamiętać należy, że kluczem do prawidłowego wykonania manewru jest właściwe i przemyślane ustawienie samochodu tak, aby zapewnić sobie maksymalnie dużo miejsca do manewrowania. Jeśli podjedziemy niedbale i zbyt blisko innych pojazdów to zawęzimy sobie tor wjazdu i parkowanie może stać się wręcz niewykonalne. Manewru skrętu nie wolno rozpocząć zbyt wcześnie. Jadąc szerokim łukiem i wykorzystując pełny skręt mamy pewność, że nasz samochód wjedzie pod odpowiednim kątem oraz stwarzamy sobie miejsce do wykonania ewentualnej korekty. Jeśli natomiast zbyt wcześnie zainicjujemy skręt i dodatkowo wykonamy niewielki ruch kierownicą to po pierwsze auto będzie wjeżdżać małym łukiem i zapewne ustawi się pod zbyt małym kątem, lub nawet zahaczy tyłem o pojazd przy którym parkujemy, po drugie zabraknie nam miejsca na korektę.


Parkowanie skośne i prostopadłe - miejsce

Jeśli egzaminator pozostawi nam wybór miejsca do parkowania zawsze należy parkować w lewo. W przeciwieństwie do parkowania w prawo mamy do dyspozycji miejsca więcej dokładnie o szerokość pasa dla ruchu przeciwnego, czyli jakieś 3 do 4 metrów, a to naprawdę dużo.

 

PARKOWANIE RÓWNOLEGŁE:



Parkowanie równoległe tyłem - miejsce

Parkowanie równoległe tyłem powinniśmy wykonywać wyłącznie w miejscach gdzie ruch jest ograniczony, gdyż nieuniknione jest chwilowe zablokowanie naszego pasa ruchu. Ponadto nie próbujmy na egzaminie parkować w miejsce o szerokości mniejszej niż dwie długości naszego samochodu, bo auto się tam najzwyczajniej nie zmieści. Jeżeli uznamy że miejsce jest zbyt wąskie to informujemy egzaminatora o tym fakcie i jedziemy zaparkować na innym stanowisku.

Parkowanie równoległe - technika


Równolegle parkujemy przy prawej lub lewej krawędzi jezdni. Jak zawsze ważnym elementem jest odpowiednie ustawienie. Nasz pojazd powinien się znajdować w pozycji równoległej i możliwie blisko w stosunku do auta, za którym chcemy zaparkować. Zadanie jest łatwiejsze, gdy kierujemy się punktami odniesienia, a te mogą być różne dla różnych szkół. Nie ma metod lepszych i gorszych, a dobra jest każda, która sprawdza się w praktyce i zwykle jest przez instruktora dobierana indywidualnie dla każdego kursanta. Osoba szkolona musi zapamiętać elementy charakterystyczne i kluczowe dla danej metody, a ich prawidłowe wykonanie i wielokrotne powtarzanie gwarantują sukces.


Parkowanie równoległe - sztuka manewrowania

Niestety trzeba pamiętać, że każde parkowanie równoległe jest trochę inne i niepowtarzalne i tylko zdolność do oceny sytuacji oraz elastyczność kierowcy może pomóc w zaliczeniu zadania na egzaminie. Wynika to z faktu występowania wielu zmiennych czynników takich jak: różne odległości między pojazdami, różne szerokości samochodów, zmienna prędkość jazdy, promień skrętu charakterystyczny dla poszczególnych modeli samochodów, zmienna prędkość kręcenia kierownicą. Ważne jest obserwowanie zachowania naszego pojazdu, ocena ułożenia względem innych samochodów i elastyczne dopasowywanie parametrów jazdy takich jak: prędkość i kierunek.


Korekta manewru parkowania

We wszystkich typach parkowania mamy możliwość wykonania korekty i o tej możliwości to my musimy pamiętać, bo egzaminator ocenia tylko efekt finalny. Nic się nie stanie, jeśli od razu Twój wjazd nie będzie idealny, zawsze możesz poprawić. Wydaje się, że wiele osób o tym po prostu zapomina i przeżywa silny stres, gdy się okazuje, że samochód ustawiony jest nie tak, jak powinien. Takie silne napięcie może przeszkodzić w spokojnym dokończeniu manewru, dlatego też piszemy o korekcie, jako czymś naturalnym w codziennym parkowaniu jak i na egzaminie. Wjazd, ewentualna korekta i wyjazd. Przy tym ostatnim również należy uważać. Zbyt mocne skręcanie kierownicy przy wyjeździe z parkowania prostopadłego, może spowodować, że nasz samochód otrze się przednią boczną częścią o pojazd obok. Najpierw wyjeżdżamy na prostych kołach, a dopiero potem skręcamy wyjeżdżając na właściwy pas ruchu, co również jest bardzo istotne w ocenie egzaminatora.


Na koniec

Na pocieszenie dla uczących można powiedzieć, że nikt nie rodzi się z umiejętnością parkowania, a jedynie wielokrotne ćwiczenia i powtarzanie tej czynności dają efekt w postaci najpierw zdanego egzaminu, a w dalszej kolejności pewnego i bezpiecznego poruszania się po parkingu.

 

 

Reklamy i promocje

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Pobierz Adobe Flash player



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Pobierz Adobe Flash player



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Pobierz Adobe Flash player



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Pobierz Adobe Flash player



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Pobierz Adobe Flash player